This Too Shall Pass

THIS TOO SHALL PASS - No matter what our situation in life, eventually, things will change and it will be over. Tiada satu yang akan kekal melainkan Allah. Kehidupan kita di dunia ini adalah untuk kehidupan di akhirat sana. Berjuanglah untuk menuju jalan yang diredhai Allah. Just everything that THIS TOO SHALL PASS

Thursday, 17 October 2013

Kisah SABAR Lagi.....

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semuanya.....

Fishing boats by the dark river....

Apa khabar semua?. Semoga semuanya berada dalam keadaan baik dan sejahtera. Yesterday I have forgotten to ask the readers of "Apa khabar?". Sorry guys, it was my bad. Kadang-kadang pertanyaan yang simple seperti ini boleh memberikan kelegaan kepada kawan-kawan apatah lagi apabila pertanyaan yang dianjurkan itu beserta senyuman (I was smiling when I asked you guys - am not kidding).

Sebenarnya aku kurang pasti aku berada di state (keadaan) mana. Hampir 7 tahun aku bekerja dan tahun ini adalah tahun yang paling mencabar dan susah. 7 tahun juga bekerja untuk "syarikat multinasional" kesayangan rakyat Malaysia dan selepas hampir 7 tahun ini, aku simpulkan "to be a global champion?" - stop dreaming if you unable to change your attitude especially bab-bab planning. I remembered last year when I was a TA coordinator for EASB untuk Bintulu and how this owner humiliated me in a meeting and keep shouting that I was planning for failure. Sungguh, jika aku tidak sabar dengan kebiadapan luar biasa owner, I might get lost and I will immediately do something bad on that owner dan ketika itu hanya sabar aku bulatkan untuk meredakan hati. Aku berjanji untuk menjadikan TA tersebut berjaya dan alhamdulillah, kami berjaya!.

TA- turnaround/shutdown

Hari ini, ketika ini.....kami melalui perkara yang sama. Pengalaman dan pengajaran terdahulu yang tidak pernah dipedomankan oleh mereka. Antara fakta bodoh nan menarik:

1) Having TA end of year (August sehingga December) - Musim cuaca tidak stabil. As they can easily go against God's will!.

2) Having more than 6 pipelines dalam tempoh 6 hari with last minute extra SOW!. - Yesss we are theirs pets!

Berbalik dengan cerita di atas dan hubungkaitnya dengan entry semalam adalah tentang pilihan. Benar aku memilih untuk berada di sini kerana aku suka akan kerja-kerja sebegini. Namun aku juga adalah manusia biasa yang lemah dan kadang kalanya tidak mampu menafikan fitrah 'benci' dan 'penat' dengan keadaan kerja yang tidak dinamik malah semakin teruk keadaannya. Ya Allah, semoga kami tetap dalam sabar!.

Kepada rakan-rakan pembaca yang sedang tertekan atau sebagainya. Tarik nafas sedalamnya dan hembus perlahan-lahan sambil bayangkan kita sedang berada di suatu tempat yang indah. Kemaskan bayangan kita dengan zikir, tahmid dan istighfar. Semoga kita memperoleh sedikit ketenangan.....

...dan Sabar itu indah!. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...