This Too Shall Pass

THIS TOO SHALL PASS - No matter what our situation in life, eventually, things will change and it will be over. Tiada satu yang akan kekal melainkan Allah. Kehidupan kita di dunia ini adalah untuk kehidupan di akhirat sana. Berjuanglah untuk menuju jalan yang diredhai Allah. Just everything that THIS TOO SHALL PASS

Tuesday, 21 April 2009

Warkah Si Pendosa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.....

Firman Allah

Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus) dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing) dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.

Surah Yaasin: Ayat 65


Image Hosting by PictureTrail.com
Masjid Kristal di Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu. Gambar ini diambil sewaktu percutian aku tempoh hari di kampung halaman

Pandanglah ke hadapan dan seandainya mahu ditoleh ke belakang, toleh lah seketika. Barangkali ada sesuatu yang perlu dirujuk sebagai panduan dan rujukan. Aku kini di Bumi Kenyalang, kembali untuk meneruskan kehidupan sebagai pencari rezeki demi memenuhi tanggungjawab terhadap diri dan keluarga. Perjalanan cuti lalu mengajar aku jangan dikenal erti penat, jangan dikenal erti putus asa dan jangan dikenal erti penyesalan. Kuburkan sejauhnya ke dalam akal, ke dalam jiwa, ke dalam perasaan dan ke dalam iman betapa Allah menentukan segala-segalanya. Sebaik-sebaik perancangan, sehebat-sehebat pendustaan, semegah-semegah kedudukan, baik yang telah terjadi, yang sedang terjadi dan akan terjadi bertuntaskan kepada KALIMAHNNYA.

Image Hosting by PictureTrail.com
Suatu ketenangan dan kedamaian

Rumah telah siap namun pahatnya masih berbunyi. Itu sudah biasa dan aku juga akan terbiasa. Biarlah lidah ini tidak menentang lagi, biarlah mata ini tidak melihat lagi kerana masih banyak perkara yang menanti. Amanah dan tanggungjawab ketika ini lebih berhak diberi perhatian. Jangan dibuka lagi hati ini kerana ianya telah mati, telah lama mati. Masa ini masa untuk mempelajari dan menginsafi, silap diri, bodoh diri, jahil diri, dan bina kendiri. Masa ini masa berbakti untuk diri sendiri, untuk abah dan umi dan untuk sesiapa yang dicintai. 

Image Hosting by PictureTrail.com
Warkah Si Pendosa

Teman-teman, aku sentiasa perlukan kalian untuk kekuatan. Aku sungguh perlukan teman-teman untuk mengisi kesepian. Aku perlukan kalian dalam susah dan senang. Maafkan aku sekiranya kalian pernah terabai daripada perhatian. Maaf dengan sungguh!!!.

29 comments:

jon hafkian said...

semoga ucu terus tabah menghadapi cabaran dalam hidup ni (cabaran ye)....caiyuk.

miezi said...

carilah dirimu dgn mata hati.Cewaaahhh

artisticklytouch said...

as u always said....aja aja fighting....

Mr Final said...

nape ni abg dyt??... hurm... be strong inside & outside

patungcendana said...

sentiasa bersamamu dayat...:-)

Neeza Shahril said...

indahnya masjid2 tu dayat...
terkesima sekejap akak...
tapi alangkah baiknya kalau masjid tu sentiasa penuh dengan jemaah kan..

tabahkan hati dik
sibukkan diri selalu...

addyaholix said...

walaupun kita tak saling mengenali, tapi hati saya yakin yang kamu kuat. jiwa kamu ampuh. kamu mampu berdiri kalaupon kakinya cuma sebelah. kamu mampu dayat!

doa saya selalu yang terbaik buat kamu!

Y u Z z 9071 said...

sama sama memberi dan menerima..

tiada apa yg perlu dimaafkan....

siapalah kita sebagai manusia....

Mohd Hazaruddin said...

salam,

long time no hear from you abang dayat ...
well, whatever happen life must goes on ...

Born as a Muslim is a gift, die as a good Muslim is an achievement!

Take care!

jumapx said...

salam abg dayat...
semoga kamu tabah melalui hari2 yang bakal mendatang...

jumapx said...

salam abg dayat...
semoga kamu tabah melalui hari2 yang bakal mendatang...

harrie kch said...

Hai dayat..i'm a silent follower of your blog..it seems ur going thru one of the hardest times in your life..but do not discouraged..to love someone is to love until it hurts..if u do,ur a winner not a loser...be brave,be light,be true...
from..kuching,sarawak..

en_me said...

me insaf dgn kekurangan n kelemahan diri me yg inih..

Fi-sha said...

Dear Adik, Im doing alright here and i hope you too no matter what ok. Let us be strong as i think both of us are having rough patches in our life. It's Ok, its alright, orang mengumpat, dia dapat.The best thing to do is Redha - insya allah we will be guided by Yang Maha Esa. You too take care ok Adik?

reallylife said...

its beautiful mosque, i hope i can visited

JaseMario said...

Dayat... "kenangan satu pengalaman tidak terlupakan, biarpun usia ditelan zaman". Ingat tak bait2 ini? Kan KETABAHAN tuu makanan Dayat. Biar duka bersarang di jiwa.. Biar senyuman terukir di wajah.

chimera said...

ada masanya duka itu utk dipendam sendiri... ada masanya duka itu utk dikongi bersama...

salam kenal kembali...

Anak Pendang Sekeluarga said...

salm...sy terharu.....hu3

WanHidayat said...

Achtung: Thanks bro...wish you best of luck for your final project and your final exam...Aja2 Fighting!!!





Mieze: Mata hati yang bertemankan Kalam Illahi...kannnn...




En. Seni: Yessss...thanks for reminding me>>> AJA FIGHTING!!!

WanHidayat said...

Hafify: Nothing dik...you know what I know...thanks for your support!!!




Mdm.Normala: Yessss, at least...I love you madam!!!




Kak Neeza: Memang cantik akak, dayat pun tak sangka masjid begitu indah...sy setuju dgn akak...perlu diimarahkan agar ianya lebih ceria...
Yesss akak, sy mmg seorang yang tabah!

WanHidayat said...

Addy: Sapa kata kita tidak saling mengenali...sy kenak akan kamu...walau di maya ini. Kamu seorang hebat Addy dan kamu juga mampu untuk masa depan kamu. Bravo!!!




KakYuzz: Thanks akak....rindu sungguh, lama tak berhubung. Harap baik2 sahaja di sana....




Uddin: Thanksssss a lot my dear bro...you always in my mind. Worth sharing about this life!!!
Wish you all the best!

WanHidayat said...

Jumain: Terima kasih dik...good luck untuk anda yang sedang berperang dengan kertas2 peperiksaan di sana....




Harrie: Thanks so much harrie...I seemed knowing you...it's ok...it's me...thanks again.





En_Me: Sama2lah kita menginsafi....

WanHidayat said...

Kak Fisha: Hahaha, you really made me smile...alhamdulillah. Redha is the best akak...yessss, the word is redha...Aja2 Fighting!!!




ReallyLife: Yesss and amazing indeed!!!, go and visit...at least for once...hehehehe




Jasemario: terima kasih brother...yup, perkara yang dah berlaku takkan terlupakan...ianya sudah pasti menjadi kenangan indah...hidup dengan pengalaman biar menjadi seorang yang berpengalaman.....hukhukhuk

WanHidayat said...

Chimera: Yup...kerana itu ada kadang2...kannnnnn...




AnakPendangSekeluarga: Terharu...seperti lagu Jamal dan Mawi...terima kasih...

miezi said...

ye dik..macam tu lah. hahaha.

Faisal Admar said...

nice pics. new header is cool... but old one is more cool :P

bila nak datang penang?

Adry said...

sabar sabar... love those pics... tak pernah gi lagi..


Adry @ http://www.adrysabry.com

addyaholix said...

terima kasih dayat.
kamu juga hebat.
ya. kita sama-sama hebat =)

Paksu said...

salaam wan hidayat,

yup, been to beijing. that place is awesome! tapi camne nak citer kat ko ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...