This Too Shall Pass

THIS TOO SHALL PASS - No matter what our situation in life, eventually, things will change and it will be over. Tiada satu yang akan kekal melainkan Allah. Kehidupan kita di dunia ini adalah untuk kehidupan di akhirat sana. Berjuanglah untuk menuju jalan yang diredhai Allah. Just everything that THIS TOO SHALL PASS

Friday, 27 March 2009

AKU MAHU BEREHAT PANJANG

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.....

Lewat sungguh aku tiba di rumah hari ini, jam menunjukkan 130 pagi 27 Mac 2009 setelah semalamam aku berada di Baram Platform untuk satu tugasan penting. Aku bertolak hampir tengah malam 26 Mac 2009 meninggalkan Baram Platform. Sepanjang berlayar, fikiran hanya memikirkan akan kereta yang ditinggalkan berkunci bersama telefon bimbit dan komputer riba di Pulau Melayu. Aku hanya membawa sebuah beg yang penuh berisi dokumen. Sungguhpun aku tidak mempunyai sebarang kesediaan untuk bermalam di platlform semalam, namun aku pujuk hati untuk menghayati malam dan laut tenang di platform. Aku tinggalkan darat seketika, mengisi ruang hati dan persaan yang tercalar beberapa kali. Sungguh, kali ini tiada lagi penawarnya. Aku biarkan kebencian itu hidup dalam diri agar aku lupa segalanya. Aku buang segalanya dalam laut dalam agar lemas dan terus ke dasar. Aku berdoa agar aku tidak pernah merasai cinta. Aku penat dan terlalu sakit, moga-moga Allah melenyapkan segala kesakitan ini dengan segera. Aku mahu berehat panjang...jangan ditanya kemana perginya kerana aku pasti luka itu tidak mungkin terubat lagi. Aku hanya mahu bersendiri.....

Jumaat: Aku ke Baram untuk penghabisan bulan Mac...Sabtu/Ahad masa untuk bertafakkur

.....CHRONICLE AKAN BERCUTI PANJANG.....

26 comments:

jon hafkian said...

hayati bait2 Matahariku
*tiba2 saya sangat suka lagu ni
hihi

Fi-sha said...

You sound like it's too much for you bro...don't take heart...take care ok?

Khaliff Faid Eric said...

Lor, tak dapatlah membaca Chronicle lepas ni. Huhu!

Terompah Biru said...

Semoga Wan terus tabah.. Allah pasti tlh merancang sesuatu yang lebih baik untuk Wan.. PERCAYALAH :)

Nini said...

Salam Wan....
Adakalanya kita perlu bersendiri, bermuhasabah tentang kekurangan diri serta mencari nilai diri sendiri. Dan kala menyendiri itu, hanya DIA yang menjadi 'sandaran hati'

artisticklytouch said...

dikala ini, keluarga adalah penyeri

Bangi.. said...

Wan...Sepi Itu Indah...

patungcendana said...

rehat la dayat...u bukan machine...:-)

Mak Su said...

selamat bercuti

addyaholix said...

hidup tak selalu indah. dalam suka pasti terselit derita. dalam derita pasti juga ada suka. sebab kita cuma manusia. kita punya hati. dan kita punya emosi. hati dan emosi yang kadang buat kita terganggu. tapi itu sudah namanya hidup dayat. anggap itu proses. untuk jadikan diri kita lebih baik. dan lebih kuat.

rehatlah. selamat bercuti dayat!

Anonymous said...

Wan...I like to read your blog because it inspires me.Tanpa disangka2, i met you at Baram last two days. I heard you said 'Dah penat' to someone at control room. To you I just wanna say "Keep up the good work, don't give, be patient, rahmat Allah sentiasa bersama hamba-Nya yang sabar"

^aNgRiAni^ said...

take care yer wan...semoga happy selalu :D

Anonymous said...

"in life, God does not give us the people that we WANT, instead He gives us the people that we NEED. to teach us, to hurt us, to love us and to make us exactly the way we should be..."

-carriema-
www.ckbakar.blogspot.com

Alam Setia said...

rehat rehat dan kumpul tenaga semula. selamat bercuti panjang

moon said...

saudara na g mane becuti panjang?

sebenarnya datin sakit mata lau bace entri saudara sebab font color putih bile dipadankan dengan background itam ditambah lg dengan tulisan besar kale merah sakit mata.

mabe sebab datin ade masalah silau mata, sebab tu sakit mata. hehe

Anonymous said...

Cuti panjang??

Ikut!!

pssst....bila nak paragliding sesama?

*wink*

~NoRiSh~ said...

assalamualaikum wan..
hurm.. segala yang terjadi adalah suratan dari ilahi, bukan mudah untuk merealisasikan apa yang kita impikan.. namun kita jangan harus sedar diri, bahawa setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya yang tersendiri.. banyakkan bersabar wan, hikmahnya akan wan nikmati tanpa wan sedari...
wan, derita yang kita rasa, hanya kita yang merasainya.. pedih, sakitnya hanya kita yang menanggungnya, kadangkala tidak tertanggung rasanya.. tapi, wan harus bersabar tau, tabahkan ati.. insyaallah segala2nya pasti akan pulih..biarlah si pemberi atau pembuat derita ini menerima balasannya nanti..
bukan mudah untuk melupakan, kerana parut yang meninggalkan kesan itu akan mengingatkan.. tapi kita yakin wan kuat, kuat untuk menghadapinya.. semoga wan berjaya.. ingatlah wan Allah swt senantiasa bersama hambaNYA..
jaga diri bro, smoga bro terus berjaya dan bahagia beroleh kemenangan di dunia dan akhirat.. jangan putus asa, yakinkan diri, kuatkan semangat bro... kita yakin bro BOLEH!!

p/s : derita itu tidak mudah untuk kita mengharunginya.. namun, kita punya 'senjata' iaitu ~ kuatkan semangat, tabahkan ati, sabarkan diri, yakinkan diri ~ untuk membantu kita mengharunginya.. insyallah, kita BOLEH mengharunginya...

Ad Rifza said...

Moga sentiasa dalam ketenangan walau ada rasa yang mengganggu..Solat dan doa..Insyallah..

Neeza Shahril said...

it's like a bomb blast ni..

apa dah jadi pada Dayat? akak harap things are under control.
Banyakkan mengingati Dia ya Dayat..
Sebab hanya Dia yang mampu membantu dalam segala hal...

WanHidayat said...

Assalamualaikum semua teman2. Pertamanya aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas perhatian dan sokongan kalian...

Benar, apa yang telah berlaku begitu pedih dan sukar untuk aku hadapi namun kehidupan ini perlu aku teruskan walaupun dengan bersendiri...aku baik2 sahaja melalui hari-hari mendatang ketika ini. Walaupun rasanya agak kekok kerana perasaan itu masih di sana, aku kuatkan hati dan tabahkan diri. Aku ingin lupakan segalanya...

Aku kini sedang memahami dan menghayati apakah erti akan istilah FITNAH...dan ianya akan terus menjadi kebingungan pada diri aku. Bagaimana ianya boleh menjadi FITNAH...adakah setiap di antara kita suka memFITNAH, apakah dasarnya???...adakah DENGKI, CEMBURU @ IRI HATI...atau ianya adalah suatu KEBENARAN tetapi diselindungi dengan sikap serta tingkah laku.

Kita manusia ada tidur dan jaganya...namun ALLAH tidak sesekali tidur...DIA maha berkuasa memberi pengajaran kepada seluruh manusia. Perbuatan yang baik akan dibalas baik, yang tidak baik akan dibalas setimpalnya. Ini bukan suatu doa tetapi inilah hakikat dan inilah fitrah. Kita akan berasa kita sentiasa hebat dan bijak selagi ALLAH tidak menguji kita sehingga kita benar-benar tunduk dan percaya betapa langit itu sesungguhnya TINGGI. Jika hari ini kita belum mendapat balasannya, esok atau lusa harinya akan TIBA. Jika tidak di dunia, di akhirat adakah kita fikir kita akan selamat.

Aku tidak mahu berdendam dan membenci...aku juga tidak mahu menyesali, aku mahukan apa yang berlaku dijadikan sebagai pengajaran paling bermakna dalam hidup aku.

KEPADA MERAKA YANG SEDANG BERCINTA/DALAM TEMPOH PERHUBUNGAN.

Jika kita benar-benar sayang kepada pasangan kita, kita seharusnya menutup peluang untuk berlaku curang dan sebagainya dan BUKAN kita mencari peluang dan ruang. Sebelum melafaz sayang, hayatilah adakah ianya lahir daripada perasaan serta dan pastikan perasaan itu anugerah ALLAH.Adakah ianya ikhlas. Aku bukan bercerita tentang kesempurnaan kerana kita sesungguhnya tidak sempurna namun tindakan yang kita lakukan seharian yang akan menghampiri kesempurnaan. Berterus terang dan jangan menjadi seorang yang munafik dan terus berpura-pura. Sentiasalah berpijak di bumi nyata!.

Aku memohon ampun dan maaf atas kesalahan yang disengajakan mahupun yang tidak disengajakan...atas tutur bicara yang kasar dan menyakitkan hati...atas lisan dan perbuatan yang tiada hormat. Aku jenis manusia yang berfikir, aku diberikan didikan dan aku mendidik diri aku dan akan terus mendidik diri...

Benar, aku memang akan berehat panjang di kampung. Menghabiskan masa bersama keluarga.Aku akan pulang beberapa hari lagi ke Kuantan...aku mahu berehat dari keletihan memerhati sandiwara manusia...

Doa aku hanya satu dan tidak akan putus selagi aku bersujud pada ALLAH, semoga hidayah itu hadir...semoga kesedaran itu timbul dalam diri...semoga ALLAH menjauhkan aku dari sifat banci dan dendam dan semoga ALLAH melembutkan hati aku untuk memaafkan...

Teman-teman yang dihormati dan disayangi, terima kasih sekali lagi...aku hargai perhatian kalian dan semoga kita semua akan terus saling ingat mengingati akan fitrah kehidupan, tanggungjawab dan amanah... Semoga Chronicle akan cepat pulang...

Wassalam....

Anonymous said...

Wan...u r still young...banyak lagi asam garam kehidupan yang akan Wan hadapi...so hati2 dalam memilih pacaran...dan berpeganglah pada keimanan...serta jangan mudah terpengaruh...
from me as u know.."white harrier"

jejakalkindi said...

salam..

selamat bercuti....tenang2 kan fikiran, hidup terlalu pendek untuk bermuram durja..

got time?..turunlah kesini..

abg fisol & kak mai...

addyaholix said...

terus kuat dayat.
jangan tutup mata sebelum buta.
jangan berhenti bicara sebelum bisu.
jangan cuma berdiri sebelum lumpuh.
celik, suarakan dan berlarilah dayat.
untuk kejar apa yang kita mahu.

tuhan selalu bersama kita yang teraniaya. anggap itu sebahagian kecil ujian dari Dia buat kita. kita cuma mampu rancang, percayalah, mungkin itu antara yang dah tertulis dari Dia buat dayat. dan dayat perlu tahu, tiap yang berlaku ada sebabnya. mungkin sesuatu yang lebih baik menunggu dayat dihadapan kelak Insyaallah.

selalu panjatkan doa pada Dia. moga hati yang gundah mampu damai.

jumapx said...

assalamualaikum abg dayat...
hu3 sedih pulak dgr isi hati abg dayat...

xmngapalah...mungkin ini semua ujian dariNYA yg mendewasakan kita sbg manusia dna hambaNYA...

kembalilah kepangkuan keluarga jika ianya mampu mengubat segalanya...

lupakan yang sudah berlalu...dan terus melangkah dengan harapan yang baru...

dan apa yang pasti...kehadiranmu di bumi kuantan terutama UMP sentiasa di nanti...he3

whitelighter said...

My brother Wan

Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. I can only pray for your happiness. This too will pass. Time will heal.

syhcool said...

Next, do the same thing for the pandora jewerly right front side of the shirt.Once you have done Pandora Bangles both front sides of the shirt, you then will need pandora bead to do the back of the shirt. Take the shirt and place the back of the discount pandora shirt so that the direct middle is on the ironing board. The pandora sale back collar of the shirt should be right up at the edge discount pandora charms of the "head" of the ironing board or even slightly hanging off. Pull the bottom buy pandora bracelets of the shirt to create that taught resistance again and pandora beads charms begin to spray the shirt and iron in the opposite direction of pandora earrings the pull.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...