This Too Shall Pass

THIS TOO SHALL PASS - No matter what our situation in life, eventually, things will change and it will be over. Tiada satu yang akan kekal melainkan Allah. Kehidupan kita di dunia ini adalah untuk kehidupan di akhirat sana. Berjuanglah untuk menuju jalan yang diredhai Allah. Just everything that THIS TOO SHALL PASS

Wednesday, 27 August 2008

ITULAH PESAN LAUT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Moga-moga semuanya berada di dalam redha Illahi. Dibawah ini adalah puisi kedua sepanjang aku berada di Energy Miner. Puisi ini hanya sebuah cerita yang tercipta di 'stern' kapal ketika aku melewati 'main deck' melayan kehendak hati yang ingin melihat darat yang dekat daripada pandangan mata. Terimalah.....

Image Hosting by PictureTrail.com


Teman Bicara

Bercerita di hujung buntut kapal
Berpangku di atas keras kayu
Berbual dan bercerita aku dan laut
Tentang apa sahaja.....

Laut menjerit dan aku berteriak
Kenapa kau ke sini, di hujung yang gelap
Cukuplah beban rindu ini kau minta aku takung
Jangan pula bungkusan kasih kau campak kepadaku
Walau dada meluas, rindu kau lebih luas
Dari permukaan jauh ke dasar
Simpan dulu...biar aku ombakkan ke pantai untuk dia.....

Senak perut melihat petah si laut
Kau juga punyai perasaan seperti aku
Kau tahu segalanya tentang aku
Kau rasa apa yang aku rasa
Sememangnya kita sudah lama berteman.....

Apa yang kau fikirkan manusia?
Dalam pekat malam, hanya kau lemparkan senyum pada aku
Setiap masa kau membelai aku dengan pandangan
Sesekali ada air jernih di lurah pipi
Kau sedih?

Aku tersentak...sedih?
Aku manusia, sedih itu anugerah
Seperti senyum-senyum aku
Bukankah kau mengerti segalanya
Tentang aku dan dia.....
Aku hanya kenal rindu.....

Manusia! pekik si laut
Jangan dihitung hari
Aku pasti DIA telah simpan sesuatu untukmu
Kau teruslah yakin
Seperti aku tahu kau seorang yang tabah
Ini hanya picisan ujian
Yang mendatang barangkali kau tidak duga

Manusia!
Aku berpesan, jaga segalanya.....
Jaga urusanmu dengan DIA
Mana istoqomahmu dan mana doa panjangmu
Jangan jadi manusia alpa, aku tidak suka berkawan dengan si leka
Seperti mana kau menjaga kasih
Seperti mana kau mendukung sayang
Sebagaimana kau menjunjung rindu...

Esok masih panjang
Lenalah dalam pembaringan
Kau cari sahaja aku bila kau perlu
Aku setia di sini, tidak berarah
Untuk mu, untuk dia.....

Wan Mohd Hidayat Wan Abdullah
Energy Miner 2245hrs


22 comments:

JaseMario said...

Salam.... Hidayat,
Tetiba jer termasuk blog Hidayat nii... cam best la pulak baca itu dan ini... hehehe. Keep it up !!!

Adry said...

mmm.. puitis...


Adry @ http://www.adrysabry.com/

Luaq Ezplanade said...

salam wan..memang dalam maksud puisi you tu & i like it..take care.

nsamsudin said...

With every wave
The sea continues
A long green story
That never ends.

Nelayan jadi asuhannya
Nahkoda jadi kawanya
Penyelam jadi sahabatnya
Mutiara jadi persembahanya

zackzara said...

Salam Wan :)

Wahhhh... puitis sungguh anda! :) banyak tersirat dan tersurat.. Ilham datang dariNya.. Moga2 anda sentiasa dibawah jagaanNya.

*Posa dah nak dekat... yay!

mredzuwan said...

salam..
wan..misz u alot la...
jangan terlalu berlembut dalam semua hal....

balik la cepat Semenanjung..

mredzuwan said...

salam..
wan..misz u alot la...
jangan terlalu berlembut dalam semua hal....

balik la cepat Semenanjung..

Neeza Shahril said...

Salam Dayat,

seronok Akak baca puisi ni.. hantar lah kat mana2.. untung2 ada pembaca lain di luar sana ;)

Akak suka sangat lagu ni... liriknya memang menyentuh perasaan Akak.. masa zaman akak remaja dulu, selalu dengar lagu ni..
akak suka especially bila sampai part 'hampir kuterlena dalam belaianmu.. cintamu selembut sutera menjadi saksi kasihku... tiada 2 hanyalah 1 kau yang ku cintai...'

Dayat.. dah lama akak tertanya2.. siapakan 'mu' itu... care to share? ;)

miezi said...

hello..nice blog :)

Faisal Admar said...

lagu "hanya padamu" siti fairuz tu ke? :)

sangat berbakat lah bro! tahniah! pernah cuba hantar ke majalah tak? mana tahu boleh buat duit :)

aNgRiAni said...

puitisnyaaa
ada cerita ker di sebalik puisi nie wan ?
:D

WanHidayat said...

Jasemario: Wkmslm dan salam kembali...terima kasih atas persinggahan yang tak berniat dan terima kasih juga atas pujian saudara...insyaAllah...




Adry: Thanks adry...




Kerul: Thanks bro...puisi tuh lebih bersifat kepada kerohanian...




Mdm.Mala: Fuyyyooo...balas dengan puisi jugak ek....semakin byk mdm berpuisi skrg dalam blog...napa???, anything to share mdm??

WanHidayat said...

ZackZara: Thanks sis...yup, all given by HIM...thanks for the prayer...




Deqwan: Yeah...miss you too my friend, thanks for your advise, insyaAllah akan balik nnti...will inform u later ek....




KakNeeza: Terima kasih akak, takde lah biasa jeak pun...puisi suatu ekprsi diri sebenarnya...yesss, lagu tuh mmg best dan jiwang sgt...malu gak sy letak lagu tuh tapi hantam sajalah....dia??, ermmm......lalalalala~




Miezi: Thanks bro...will visit yours also...

WanHidayat said...

FaisalAdmar: Hissshhhh...bukan lagu siti fairus lah...itu lagu kumpulan Qiara...so far tak pernah, biarlah mcm nih...lebih baik sebenarnya...




Angriani: Terima kasih kak....cerita???, tentulah...cerita diri sahaja sebenarnya...hehehehe

Along Abdul Karim said...

Along memang tak berbakat utk membuat puisi. You're very lucky dianugerahkan bakat dan ilham sebegitu :)

Melihatkan pic yg Wan letakkan pada entry nie - cantik!! agaknya perasaan melihat keindahan laut yang terbentang luas dari tengah laut & tepian pantai jauh berbeza kan?... Along selalu berangan-angan berada ditengah laut yg luas itu... :)

Mak Su said...

wan!!! apa kabar? dok kira ombak ker tu?

Faisal Admar said...

adus rugi la bro kalau bakat yg ada tidak digunakan sehingga ke max! hehe kalau bro masuk sure saya sokong 100% :)

ni merdeka dah dekat... banyak puisi2 merdeka diperlukan

Rush Murad said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

woooh.ok. i tau dah sape 'dia' tu.it's RM.wow.

Anonymous said...

kmk majok ngan ktk..kecik ati ngan ktk - :( -

thepretender said...

sAlam bro,

nice poem!
btw, nk carik camera baru eh??
try aa canon sx100is!!!
best!!
die mcm semi-slr..
tp kalo dapat slr, lg best!!
selamat berGoogle :P

Khaliff Faid said...

Selamat berpuasa!!!! Maafkan BoBoy @ Cliff @ Khaliff kalau ada salah dan silap!!!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...