This Too Shall Pass

THIS TOO SHALL PASS - No matter what our situation in life, eventually, things will change and it will be over. Tiada satu yang akan kekal melainkan Allah. Kehidupan kita di dunia ini adalah untuk kehidupan di akhirat sana. Berjuanglah untuk menuju jalan yang diredhai Allah. Just everything that THIS TOO SHALL PASS

Monday, 14 July 2008

INTERMISSION.....

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semuanya.....



FIRMAN ALLAH

......dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: "jadilah!" Lalu jadilah ia.

Al-Baqarah : 117


Telah lama tidak bicara soal hati...soal perasaan. Di suatu petang yang indah, terlari juga diri ini daripada kesibukan dan kekusutan tanggungjawab, penat akal dan fikiran, sesekali terasa berat sungguh pundak ini. Singgah aku di helideck setelah beberapa hari tidak ke sana. Tiada sesiapa di sana, barangkali angin telah sebarkan berita betapa aku ketika itu begitu penat dan perlukan sedikit masa untuk bersendiri. Masa untuk aku bertenang, bermuhasabah dan menarik nafas panjang, sambil menyaksikan keindahan ciptaan Allah..... "Ya Allah, sesungguhnya segala ciptaanMu bersifat!"


Beberapa hari sejak kebelakangan ini, aku seolah-olah hilang tumpuan dan fokus. Ada sahaja yang berlegar dalam fikiran ini, perkara-perkara yang tidak pernah dijemput. Seakan ada peristiwa yang sudah berlaku, ada cerita yang sedang berlangsung dan ada sesuatu yang akan hadir. Selalunya, telahan aku tepat dan benar. Arghhhh.....ada-ada sahaja fikiran ini. Kehidupan di laut tidak pernah sama dengan kehidupan di darat. Itu kesimpulan nyata, jangan disangkal akan ini. Jika perlu melalui tafsiran dan taksiran yang menjurus, sesekali letakkanlah diri dalam situasi orang lain, barangkali kita akan tahu susah senang sebuah kehidupan dan sesuatu jalan cerita.


Kenapa dia di situ, Jika bukan keranaNya, Jika bukan atas kalimahNya
Dia menyerah tidak juga sebulat menerima, Hidup antara yang terpilih
Mencari teman untuk bicara, Untuk meluah, Untuk bersuka juga berduka
Setia si laut mendengar rintih, Silapnya tidak pandai memujuk
Laut tahu dia tabah, Laut tahu dia kental, Laut arif semangat dia
Bukan semua dapat merasa, Dia belajar erti harga
Kerana itu yang tertulis.....

Tenang dan sayu apabila pancaindera terus tertancap keindahan mentari pulang, seolah mentari ditelan laut luas hingga pekat malam pula bertandang. Semoga perasaan ini tidak seperistiwa mentari sehari. Aku hidup dalam anugerah kasih sayang.....maghrib menjengah, biar sahaja perasaan itu hilang, biarkan aku tenang. Aku melewati setiap penjuru helideck sebelum aku turun ke bilik untuk beribadat dan berehat. Dalam lewatan itu aku berdoa

"Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar diri ini terus diberikan kesabaran, aku memohon agar diri ini terus dikurniakan ketenangan dan aku berdoa agar segala yang telah kami rancang dipermudahkan olehMu.....Amin"~





Semoga bertemu lagi.....Jazaka Allah

13 comments:

shahril aley said...

di kala berseorangan di situ la kite dapat menenangkan diri...

kenapa ko asyik sedih je bro
tension dengan tekanan keja ke
relax la sesuatu perkara ade hikmah disebaliknye

Anonymous said...

salam dayat..apahal ktk tok??sedey jak2..knklaa sampey ilang tumpuan n fokus ya??ktk maok blt daratkaa?balit jak..soh ayie gik ganti ktk ya..hahaha...take care ya...

Anonymous said...

salam dayat..apahal ktk tok??sedey jak2..knklaa sampey ilang tumpuan n fokus ya??ktk maok blt daratkaa?balit jak..soh ayie gik ganti ktk ya..hahaha...take care ya...-iera-

axim said...

i love this article...dapat membuat orang berfikir...

Syam said...

semoga beroleh ketenangan dan kesabaran dalam hidup...insyallah ada sinar kebahagian yang menanti...

atreyu said...

"org-org yg paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yg terbaik dari setiap hal yg hadir dalam hidupnya"

semoga tabah menghadapi hari2 mendatang..

Y u Z z 9071 said...

nada berbicara seolah muram tanpa ceria ...

semoga kesabaran yang telah di pertaruhkan akan terbalas...

insyallah ye dayat...

Jakaza Allah...

Zoulkieflie said...

apa yang u dok fikir..
anyway,byk kan rehat dan tenang kan minda anda..jangan fikir yang bukan2..

wah u ni,datang ke blog i bukan nak kasi komen..hehe..

ok la bro,u tc ya..

see ya..
cheers..

WanHidayat said...

ShahrilAley: Tu lah pasal bro...kekadang tuh serabut gak dok kat deck, dengan bising bunyi pump segala...sedih???, bukan sedih lah bro...penat sikit kerja2 kat laut nih...stiap yg berlaku mmg ada hikmah.....




Eira: Salam....hishhh...kitak pun juak, ney ada kmek sedih...ok ajak, cuma kmek penat barang kali...kita pn tauk bah nang kmek kurang tdok sitok....ayie ada call kmek nya maok balik klantan dolok...nang sk aci bah!!!!




Axim: Thanks bro for your visit...demo oghe teganu jugok ka???. Hidup sememangnya memerlukan kita sentiasa berfikir bro...




Syam: Thanks bro...thanks a lot for the doa....insyaAllah...sy sedang merasa bahagia ketika ini....




Artreyu: Mendalam maksud ayat tersebut, benar-benar membuatkan kita berfikir...sy setuju...thanks for the doa... :)




Yuzz9071: Akak pun sama....sy ok, mana ada muram...mcm sy cakap, mungkin tubuh penat bekerja tak brenti lagik...apa2 punthanks for ur continuous suppport....




Zoul: Bro...nothing related to anyone, pasal kerja jea...bukan mudah dok atas kapal nih....
nnti i komen ek....u tc too....

CikguZue said...

mengelamun jauh,yea....

nampak jauh pandangan...

thegossiplounge said...

nice writings (",)

azwan bamadhaj said...

bro....

sangat touching.....

i know how u feel...

i wish i could turn back time. but i could not do that...

whatever it is bro,

i really envy you (u know what i mean)....

artisticklytouch said...

u take care...and always get a good rest jangan stress sangat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...